Blog

Protecció de Dades

Real Time Bidding

Què és el Real Time Bidding o RTB com a mètode publicitari?

29 setembre, 2021
Què és el Real Time Bidding o RTB com a mètode publicitari?

A tots ens ha passat alguna vegada estar navegant per Internet i de sobte visualitzar anuncis sobre productes o serveis que hem buscat o dels que hem parlat amb amics i tenim intenció de comprar o contractar. Però com és possible que ens apareguin aquests anuncis tan personalitzats? La resposta té tres sigles: RTB, o també conegut com a Real Time Bidding.

El Real Time Bidding (RTB) és un procés en el qual se subhasten les nostres dades en temps real, en qüestió de mil·lisegons en realitat, en el qual els anunciants liciten pel dret a mostrar els seus anuncis en una pàgina web que estem visualitzant. Això ocorre quan naveguem en un ordinador, tauleta o mòbil. En ell participen diversos subjectes:

  • Publishers:són les pàgines web que ofereixen els espais publicitaris per a publicar els anuncis al major postor. Per exemple, una pàgina web d’una fusteria o una carnisseria en la qual a més de prestar-nos un servei o donar-nos informació, també ens apareixen anuncis personalitzats.
  • Anunciant: qui publica els seus anuncis en els espais disponibles en les pàgines web dels publishers. Per exemple, una marca de roba o marca tecnològica que té interès a anunciar la seva nova samarreta o nou model de telèfon intel·ligent per a aconseguir que l’usuari realitzi la seva compra.
  • Agents Compradors: aquells interessats en la difusió de la publicitat. Determinen el pressupost total de la campanya publicitària, el public objectiu, el material creatiu i el preu mínim que estan disposats a pagar per anunci. Per exemple, una Agència de Publicitat/Xarxes Publicitàries/SSP (Supply Side Platform) a la qual acudeix un anunciant que vol publicar un anunci sobre el seu producte.
  • Usuari: les persones físiques que naveguen per Internet, i les dades de les quals són venudes en el Real Time Bidding (RTB), perquè els anunciants puguin mostrar els seus anuncis a un públic que estigui interessat en ells i que per tant sigui més probable que compri. Per exemple, una persona que navega per Internet amb el seu telèfon intel·ligent o PC i en entrar en una web visualitza un anunci sobre el model de sabatilles blanques que va estar buscant anteriorment.

Hi ha 5 passos en el procés del Real TimeBidding (RTB):

  1. Tu visites una pàgina web.
  2. La pàgina web sol·licita un anunci a una plataforma anomenada “Ad Exchange”.
  3. Ad Exchange obre licitacions en plataformes de demanda conegudes com DSP (Demand-SidePlatforms) en les quals els anunciants liciten per a mostrar els seus anuncis en aquesta web.
  4. La plataforma DSP analitza les teves dades, recollides per les cookies instal·lades en el teu terminal, i decideix quant pagar per a publicar publicitat d’un anunciant en concret interessat a mostrar el seu anunci a una persona amb les teves característiques.
  5. El millor postor aconsegueix publicar el seu anunci en la web que visites.

Quin tipus de dades s’envia als anunciants? En funció del cas, els anunciants accedeixen als següents tipus de les nostres dades:

  1. El tipus de dispositiu que utilitzes
  2. La teva localització.
  3. La pàgina web que estàs mirant ara mateix i el teu historial de recerca.
  4. La teva edat, gènere, hobbies i interessos.

A més, ha estat denunciat que aquestes dades habitualment són utilitzades pels anunciants per a crear perfils dels usuaris, que al seu torn són revenuts a altres anunciants. La qual cosa no seria legal sense el consentiment exprés de la persona.

Aquest mercat, del qual som objecte, és molt lucratiu: en 2019 va generar 6.6 bilions de dòlars i s’estima que per a 2024 arribarà als 27.2 bilions. Ara bé, és legal? La resposta dependrà de les Plataformes de Gestió del Consentiment (Consent Management Platform o CMP), que són una eina que s’instal·la en la pàgina web que visitem per a complir amb els requeriments legals, de la normativa de protecció de dades i la normativa de comunicacions electròniques, sobre la recollida del nostre consentiment per a instal·lar cookies en el nostre dispositiu (per a més informació, visitar el nostre article sobre cookies).

Actualment existeixen dos sistemes principals de Real TimeBidding (RTB): “AuthorizedBuyers” desenvolupat per Google, i el seu rival “OpenRTB”.

S’han presentat nombroses reclamacions per associacions defensores dels drets fonamentals de les persones físiques, com a “Civil Liberties Union for Europe (Liberties)” que ha presentat reclamacions en diversos estats UE.

Per a finalitzar, és clar que les autoritats competents jugaran un paper essencial regulant aquesta situació mitjançant una legislació més estricta i apropiada. Però, de moment, els usuaris hem de ser més conscients i aprendre com impedir que les nostres dades siguin tractades més enllà de les nostres expectatives o coneixement, per exemple, rebutjant totes les cookies publicitàries quan ens aparegui el panell de configuració de cookies la primera vegada que visitem un lloc web.

A DATAX som una empresa especialitzada en matèria de protecció de dades i seguretat de la informació.

Oferim un servei de consultoria integral per a adequar a la seva organització a tots els requisits del Reglament Europeu (RGPD 2016/679) relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades, d’obligat compliment des del 25 de maig 2018.

Més de 16 anys d’experiència en l’adequació de tota mena d’organitzacions i sectors d’activitat, inclòs el sector públic i privat ens avalen.

Més de 10.000 clients confien ja en els nostres coneixements i professionalitat en la matèria.

 

Marco Isoni Diaz

DPO certificat i Advocat especialista en Protecció de Dades i Seguretat de la Informació.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *